18/12/15

Plàtans de la Font dels Saiols

Nom comú: Plàtan
Nom científic: Platanus hispanica
Perímetre: Plàtan I (mirant la font queda a la dreta): 3 m, Plàtan II (mirant la font queda a l'esquerra): 2,85m
Alçades: Per determinar
Municipi: Olot
Localitat: Font dels Saiols
Ubicació: Des de la carretera N-260 d’Olot a Ripoll pel Coll de Canes, surt una pista indicada (km 88,4) al castell del Coll i Sant Andreu del Coll. Cal seguir-la i suaument aneu pujant fins deixar l’interessant casal gòtic del Castell del Coll a l’esquerra.. Ara la pista, ja camí de ferradura puja més fortament fins a Sant Andreu del Coll. Caldrà continuar per un camí més ample o l’antic corriol; tots dos porten al mateix lloc. Arribeu a l’important monument romànic. Des de l’extrem final del camí de ferradura, un petit rètol us indica la direcció a la font després de passar una tanca. Hi arribeu en un parell de minuts de bonic camí.
Història: La font dels Saiols situada a 600 m d’altitud, és la típica font de la Garrotxa que havia tingut un passat esplèndid, paratge privilegiat per la gent d’Olot que volia berenar o passar una estona en un ambient fresc i acollidor tot fent una fontada i que malauradament ha anat a menys. Tot i estar situada ben a prop de la bonica i freqüentada ermita de Sant Andreu del Coll, paratge considerablement visitat i és a peus del corriol que puja fins a l’ermita de Sant Miquel del Mont, l’indret es troba en terra de ningú. La font rep el nom de la propera casa dels Saiols situada al capdamunt de la pista que hi puja des de la carretera de Ripoll. Sembla ser que la font va ser construïda sobre els anys vint del segle passat aprofitant una important deu subterrània. l'aigua surt de la part més baixa de la font i el rajolí està tapat per un tap per tal de què no es perdi l’aigua sempre tan necessària. Un relleu molt bonic de la Verge dóna més importància a la contrada i ens fa comprendre l’importància de la font en altres temps.
Font d'informació: https://indretsoblidats.wordpress.com/2013/08/09/la-font-dels-saiols/
Observacions: Els gruixuts plàtans i d’altres arbres caducifolis donen ombra a la font i deixen a la tardor la zona plena de fulles i amb un cert aire místic.